Er ging wat mis bij het laden van dit element.
Probeer het later opnieuw.
Bronnenlijst
A
- van der Aa, E. (2021). Leraren op Gomarus moesten homoseksuele leerlingen én collega’s bij leiding verklikken. Het Parool.
- Algemene Vereniging voor Schoolleiders (2021). Schoolleiderstekort gegroeid tot bijna 13 procent.
- Agirdag, O. (2010). Exploring Bilingualism in a monolingual school system: insights from Turkish and native students from Belgian schools. British Journal of Sociology of Education, 31(3), 307 - 321
- Agirdag, O. (2020). Onderwijs in een gekleurde samenleving. EPO.
- Agirdag, O., & Ceulemans, C. (2019). Module 4. Gelijkheid en Vrijheid. In Elen, J., & Thys, A. (2020), Leren in maatschappelijk betrokken onderwijs. Basisinzichten voor leraren nu en in de toekomst. 131-168
- Agirdag, O., Van Houtte, M., & Van Avermaet, P. (2012). Effecten van segregatie: cognitieve en non-cognitieve uitkomsten en mechanismen. In O. Agirdag, W. Nouwen, P. Mahieu, P. Van Avermaet, A. Vandenbroucke, & M. Van Houtte (Eds.), Segregatie in het basisonderwijs : geen zwart-wit verhaal (pp. 68–96).Garant.
- Aguillard, K. (2020) Recognizing Intersectionality and Unpacking Unconscious Bias.
- Aldelhart Toorop, L. de & Werner, G. (2015) Naar meer heterogene brugklassen in het Nederlands onderwijs - de brugklasbonus. De Nationale Denktank.
- Amagir, A. (2020). “You can’t just spend all the money you have.”. Financial literacy among young students in the Netherlands. Vrije Universiteit Amsterdam.
- Anne Frank Stichting (z.d.) Begin bij jezelf! Kleine Uiteenzetting over Stereotypen en Vooroordelen.
B
- Baan, P. (2021). Wanneer blijft een leerkracht zitten? PO-magazine.
- Baay, P., & De Haan, J. (2016). Scholen kunnen jongeren helpen hun netwerk beter te benutten, ook op het MBO. Sociale vraagstukken.
- Babad, E., Bernieri, F., & Rosenthal, R. (1991). Students as judges of teachers’ verbal and nonverbal behavior. American Educational Research Journal, 28(1), pp. 211-234.
- Bakker, J., Denissen, M. & Oolbekkink-Marchand, H. (2013). Leraren en Ouderbetrokkenheid. Radboud Universiteit Nijmegen.
- Bandura, A. (1977). Self-efficacy: Toward a Unifying Theory of Behavioral change. Psychological review, 84(2), 191-215
- Banks, J. (1994). Multiethnic education: theory and practice. Allyn and Bacon.
- Barr, R.D. & Parrett, W. (2007). The kids left behind: Catching children of poverty. Bloomington, Indiana: Solution Tree.
- Beer, P. de, & van Zijl, J. (2016). Hoe meritocratisch is Nederland en is dat reden tot zorg? In P. de Beer, & M. van Pinxteren (2016), Meritocratie: op weg naar een nieuweklassensamenleving? (pp. 235-249). Amsterdam University Press.
- van den Bergh, L., Denessen, E. & Volman, M. (2019). Werk maken van gelijke kansen. Didactief Onderzoek.
- Berstein, B. (1971) Class, codes and control (volume 1). Routledge & Kegan Paul
- van Biesen, L.& de Backer, F. (2016), Taalpaspoorten: didactische tool en inspiratie voor een talenbeleid.
- Biesta, G.J.J. (2017). The rediscovery of teaching. Routledge.
- Bijl, H. (2020). Thuissituatie weegt niet meer mee bij schooladvies achtstegroepers. Het Parool.
- Blair, C., & Cybele Reaver, C. (2018). Poverty, Stress and Brain Development: new Directions for Prevention and Intervention. Academic Pediatrics, 16(3),
- Bloom, P. (2017). Empathy and its Discontents. Trends in Cognitive Science, 21(1), 24-31
- Boersma, B., & van den Berg, A. (2021). Minister: zorgen om school die leerlingen 'uit de kast dwong’, onderwijsispectie onderzoekt de zaak. Algemeen Dagblad.
- Bol, T. (2020). Nakijken: aflevering 7 (slot). De mythe van meritocratie. Sociale vraagstukken.
- Bootsma, M. & Naaijkens, E. (2020). En wat nou als we weer eens gewoon gingen lesgeven in het voorgezet onderwijs? Uitgeverij PICA, 117-121
- Bouma, K. & Ezzeroili, N. (2021). Is kansenongelijkheid in het onderwijs dan tóch geen typisch stadsprobleem?
- Bourdieu, P., & Passeron, J.-C. (1970). La reproduction. Éléments pour une théorie du système d’enseignement. Éditions de Minuit. Engelse vertaling. (1977). Reproduction in education, society and culture. Sage.
- Bregman, R. (2019). De meeste mensen deugen De Correspondent.
- Bregman, R. (2014). Gratis geld voor iedereen – Over het basisinkomen, de 15-urige werkweek en een wereld zonder grenzen. De Correspondent.
- Brooks, G. (2007). What works for pupils with literacy difficulties? The effectiveness of intervention schema. University of Sheffield.
- Brooks-Gunn, J., & Duncan, G.J. (1997). The effects of poverty on children. The Future of Children, 7(2), 55-71
C
- Cheung, A., and Slavin, R.E. (2012). The Effectiveness of Educational Technology Applications for Enhancing Reading Achievement in K-12 Classrooms: A Meta-Analysis. Johns Hopkins University, Center for Research and Reform in Education.
- Centraal Bureau voor de Statistiek. (2016). Uitgaven van huishoudens aan huiswerkbegeleiding.
- Centraal Bureau voor de Statistiek. (2019). Armoede en sociale uitsluiting.
- Centraal Bureau voor de Statistiek. (2020). Lage inkomensgrens.
- Centraal Bureau voor de Statistiek. (2020). Lerarentekort, ook in de jaren vijftig.
- Centraal Bureau voor de Statistiek. (2021). Armoede en social uitsluiting.
- Centraal Bureau voor de Statistiek. (2021). Nederland in Cijfers. Hoeveel gezinnen lopen risico op armoede?
- Centraal Plan Bureau Nederland. (2020). Centraal Economisch Plan.
- CNV Onderwijs. (2020). Verhalen vertellen / Storytelling.
- Colonne, L. (2018). De relatie tussen onderwijs en welzijn in de strijd tegen (kinder)armoede - een onderzoek naar de samenwerking in een pilootprojct in Gentse scholen. Universiteit van Gent.
- Cook-Gumperz, J. (2009) Re-examining Bernstein: class, codes and language in a multilingual/multicultural world. Journal of Cross-Cultural and interlanguage communication, 28 (2-3)
- Cooper, H. M., & Burger, J. M. (1980). How teachers explain students’ academic performance: A categorization of free response academic attributions. American Educational Research Journal, 17, 95-109.
- Coopmans, M., Munniksma, A., & Rinnooy Kan, W.F. (2021). Burgerschap in het voortgezet onderwijs: In dialoog met Terra Nova Minimaatschappij. Universiteit van Amsterdam & Universiteit Utrecht
- Cörvers, F., Mommers, A., Van der Ploeg, S., & Sapulete, S. (2017). Status en imago van de leraar in de 21ste eeuw. Researchcentrum voor Onderwijs en Arbeidsmarkt (ROA); Ecorys.
- Cummins, J. (2017). Multilingualism in Classroom instruction: “I think it's helping my brain grow.” Scottish Language Review, 33, 5-18
- Cvencek, D., Greenwald, A. G., & Meltzoff, A. N. (2011). Measuring implicit attitudes of 4-year olds: The preschool implicit association test. Journal of Experimental Child Psychology, 109, 187–200.
D
- Damhuis, R. (z.d.) Thematekst ‘Taaldenkgesprekken: wat en waarom?’.
- Devlin, H. (2018) Unconscious bias: what is it and can it be eliminated?. The Guardian.
- Didactief special. (2021). Wijzer in geldzaken.
- DigitaalSpeciaal. (2020). Verhalen vertellen in de klas.
- Dijkstra, A.B., & ten Dam, G. (2018). Burgerschapsonderwijs blijft maar onder de maat. Sociale vraagstukken.
- Dijkstra, A.B., Kuiper, E. & Nieuwelink, H. (2018). Schoolkenmerken voor bevordering van burgerschapscompetenties van leerlingen in het basisonderwijs. Nationaal Regieorgaan Onderwijsonderzoek.
- Dirksen, I. (2018) Ouderbetrokkenheid: vijf tips voor effectieve startgesprekken.
- Dressler, R. (2014) Exploring linguistic identity in young multilingual learners. TESL Canada Journal, 32, 42−52
- Dweck, C.S. (2011). Mindset.
E
- Eck, B. & Goldenberg, O. (2022). Of de ouders nu hebben betaald of niet, iedere leerling mag mee op schoolreisje. NRC.
- Education Endowment Foundation. (2021). Improving Literacy in Key Stage 1.
- van den Eerenbeemt, M. (2021). “Het mag eigenlijk niet, maar…” Helft Haagse verhuurmakelaars bereid tot discriminatie. De Volkskrant.
- Eerkens, M. (2017). Leer kinderen beter schrijven. Het werpt op heel veel vlakken vruchten af. De Correspondent.
- Eidhof, B. (2019). Handboek Burgerschapsonderwijs voor het Voortgezet Onderwijs. ProDemos.
- Elffers, L. (2017). De Bijlesgeneratie. Amsterdam University Press.
- Elffers, L. (2020). Het diploma als mythe. Didactief online.
- Elffers, L. & Jansen, D. (2019). De opkomst van schaduwonderwijs in Nederland. Nationaal Regieorgaan Onderwijsonderzoek; Universiteit van Amsterdam.
- Elgar, F.J., & Aitken, N. (2010). Income equality, trust, and homicide in 33 countries. European Journal of Public Health, 21(2), 241-246
- El Hadioui, I. (2011). Hoe de straat de school binnendringt. Denken vanuit de pedagogische driehoek van de thuiscultuur, de schoolcultuur en de straatcultuur. Van Gennep.
- El Hadioui, I. (2019). Switchen en klimmen. Over het switchgedrag van leerlingen en de klim op de schoolladder in een grootstedelijke omgeving. Van Gennep.
- El Hadioui, I. (2022). Grip op de mini-samenleving. Over de zoektocht van leerlingen en professionals naar gelijke kansen binnen een stedelijke schoolcultuur. Van Gennep.
- Encyclo.nl. (z.d). “Helikopterouder."
- Encyclo.nl. (z.d.). "Normatief."
- Engel, P., Frey, A. & Verhagen, M. (2020). Learning loss due to school closures during the COVID-19 pandemic. https://doi.org/10.31235/osf.io/ve4z7
- Erikson, E.H. (1959). Identity and the life cycle. International Universiy Press.
F
- Fernald, A., Marchman, V. A., & Weisleder, A. (2012). SES differences in language processing skill and vocabulary are evident at 18 months. Developmental Science, 6 (2), 234-48.
- Folkman, J. (2015). Top ranked leaders know this secret: Ask for feedback.
- Frederik, J. (2020). Hoe de verzorgingsstaat mensen niet lager helpt, maar in de problemen brengt. De Correspondent.
G
- Gaikhorst, L., Post, J., März, V. & Soeterik, I. (2020). Teacher preparation for urban teaching: a multiple case study of three primary education programmes. European Journal of Teacher Education, 43(3), 301-317
- van Gelder, L. (2017). Waarom mag scholier niet zomaar van havo naar vwo? Het Parool.
- Giessen, P. (2019). Broederschap: Van vmbo-basis tot vwo in één klas - en wat er dan gebeurt. de Volkskrant.
- Granovetter, M.S. (1973). The Strength of Weak Ties. American Journal of Sociology, 78(6), 1360–80.
- van der Grinten, M.F., Walraven, M., Kooij, D., Bomhof, M. Smeets, E., & Ledoux, G. (2018). Landelijke inventarisatie aansluiting onderwijs en jeugdhulp. Obeorn; KBA Nijmegen; Kohnstamm instituut.
- de Groot, L. (2016). Ongelijkheid in het onderwijs vergroot. Nieuwsuur.
- Groothoff, F. (2020) Workshop Meertaligheid - Taal & Talent Ruimte geven aan thuistalen
- van Gool, R. (2020). Waarom burgerschapsonderwijs wel nut heeft. De Groene Amsterdammer.
H
- de Haan, J. de, Baay, P., & Yerkes, M. (2015). Positief en negatief sociaal kapitaal van mbo-jongeren: sociale ongelijkheid naar opleidingsniveau? Sociologie, 11, 424-448
- Hair, N.L., Hanson J.L., Wolfe B.L., & Pollak, S.D. (2015). Association of child poverty, brain development, and academic achievement. JAMA Pediatrics, 169(9), 822–829
- van Hal, T., Kanne, P. (2021). Wat verwachten jongeren van de democratie? En begrijpen jongeren en bestuurders elkaar? i&o research.
- Harvard University. (z.d.). Toxic Stress.
- Hattie, J. (2015). The applicability of Visible Learning to higher education. Scholarship of Teaching and Learning in Psychology, 1(1), 79–91.
- Heij, K. (2021). Van de kat en de bel. Tellen en vertellen met de eindtoets basisonderwijs.
- Heithuis, S. (2021). Iedere leerling verdient het zich te herkennen in schoolboeken. WOMEN inc.
- Hemmerechts, K., Agirdag, O., & Kavadias, D. (2017). The relationship between parental literacy involvement, socio-economic status, and reading literacy. Educational review, 69(1)
- Hengel, K. (2021). Kinderen laten zien: we zijn niet kleurenblind. Brainwash.
- Hofs, Y. (2020). Belastingdienst schuldig aan structurele discriminatie van mensen die toeslagen ontvangen. De Volkskrant.
- Holzman, M. (2019). Solliciteren met een accent, maakt dat uit? De effecten van een Brabants of Twents accent op de beoordeling van sollicitanten. Radboud Universiteit.
- Hoogeveen, K., & H. Versteegen. (2013). Voorschool en ouders samen voor maximale kansen voor kinderen. Een handreiking voor VVE-instellingen. Sardes.
- Hosseini, N., Leijgraaf, M., Gaikhorst, L. & Volman, M. (2021). Kansengelijkheid in het onderwijs: een social justice perspectief voor de lerarenopleiding. Tijdschrift voor Lerarenopleiders, 42(4), p.17
- Huang, C. (2016). Achievement goals and self-efficacy. A meta-analysis. Educational Research Review, 19.
- Hustinx, P. (2002). School careers of pupils of ethnic minority background after the transition to secondary education: Is the ethnic factor always negative? Educational Research and Evaluation, 8, 169-195.
- Huygen A., Akkermans, C., Stichting LeerGeld., & Bureau Akkermans. (2020). Altijd op een richteltje lopen. Verslag onderzoek werkende ouders onder de armoedegrens.
I
- Inspectie van het Onderwijs. (2016). De Staat van het Onderwijs.
- Inspectie van het Onderwijs. (2018). De Staat van het Onderwijs.
- Inspectie van het onderwijs. (2019). Lerarentekort en kansenongelijkheid.
- Inspectie van het Onderwijs. (2019). Scherpere keuzes in onderwijs noodzakelijk voor stevige basis voor toekomst.
- Inspectie van het Onderwijs. (2019). De Staat van het Voortgezet Onderwijs.
- Inspectie van het Onderwijs. (2019). De Staat van het Onderwijs.
- Inspectie van het Onderwijs. (2020). Schoolverschillen in het primair onderwijs.
- Inspectie van het Onderwijs. (2020). De Staat van het Onderwijs.
- Inspectie van het Onderwijs. (2021). Veel leerlingen rekenen niet zo goed als ze zouden kunnen.
- Inspectie van het Onderwijs. (2022). Peil Burgerschap. Einde Basisonderwijs.
- Inspectie van het Onderwijs (z.d.) Interactieve simulatie Basisschooladvies.
J
- Janssen, T. (2016). HRM en prestaties in het primair onderwijs.
- Jelier, W. (2016). James Banks ‘Cultureel onderwijs is eigenlijk heel eenvoudig’. Didactiek.
- Jensen, E. (2016). Poor Students, Rich Teaching.
- de Jong, J.D. (2007). Kapot Moeilijk. Amsterdam University Press.
- Jouwe. N.. in Pierik, C. (2019). “Intersectionaliteit, wat moeten we ermee?” Movisie.
K
- Kanne, P., Staartjes, L., & Conradie, M. (2019). "Democratische kernwaarden volgens burgers en bestuurders.” I&O Research.
- Kennisrotonde. (2016). Wat is bekend over genderstereotypering in het onderwijs en de invloed daarvan op de ontwikkeling van jongens en meisjes?
- Kennisrotonde. (2017). Wat is het effect van over- en onderadvisering van leerlingen aan het einde van de basisschool?
- Kennisrotonde. (2019). Wat zijn (belangrijkste) redenen voor uitval van leraren uit het beroep in de eerste vijf jaren? (KR.708). Den Haag: Kennisrotonde
- Kennisrotonde. (2020). Welke effecten heeft een zomerschool voor jonge kinderen met een taalachterstand op hun (taal)ontwikkeling? Wat voor activiteiten in zo’n zomerschool zijn geschikt en dragen bij aan het stimuleren van de (taal)ontwikkeling?
- de Kinderombudsman & het Verwey-Jonker instituut. (2018). Kinderen in armoede in Nederland.
- Kind en gezin. (2021). Het kind in Vlaanderen.
- Kleinnijenhuis, J. (2020). Wie wist wat in de toeslagenaffaire? De kluwen van de hoofdrolspelers ontward. Trouw.
- Khaddari, R. (2020). Oneerlijk schooladvies: onderschatte kinderen op zichzelf aangewezen. Het Parool.
- Kuppens, T., Spears, R., Manstead, S.R. Spruyt, B. & Easterbrook, M.J. (2018). Educationism and the Irony of Meritocracy: Negative Attitudes of Higher Educated People Towards the Less Educated. Journal of Experimental Social Psychology, 76, 429-447
L
- Lee, K., Quinn, P. C., & Heyman, G. D. (2017). Rethinking the emergence and development of implicit racial bias: A perceptual-social linkage hypothesis. In N. Budwig, E. Turiel, & P. D. Zelazo (Eds.), New perspectives on human development (pp. 27–46). Cambridge University Press.
- Stichting Lezen (2021). Leesmonitor.
- Leithwood, K., Louis, K., Anderson, S. & Wahlstrom, K. (2004). Review of research. How leadership influences student learning. New York: Wallace foundation.
- Lieskam, M. (2019). De schoolleider doet ertoe. Wij-leren.nl
- LOWAN. (z.d). Taaldenkgesprekken.
- Lusse, M. (2019). School en thuis. Succesfactoren voor het verbinden van leefwerelden. Uitgeverij Pica.
- Lusse M. & Kassenberg, A. (2020). Omgaan met armoede op scholen. Handreiking voor po en vo. Hogeschool Rotterdam; Hanzehogeschool Groningen.
- Lusse, M., Kassenberg, A. & Kletter, P. (2021). Omgaan met armoede in de jeugdgezondheid. Handreiking voor professionals in de geboorte en jeugdgezondheidszorg. Hogeschool Rotterdam, Hanzehogeschool Groningen & NCJ.
M
- Madsen & Andrade (2018). Unconscious gender bias: Implications for women's leadership development. Journal of Leadership Studies, 12(1), 62-67.
- Magandane, K. (2021). Met Nederland in therapie. Prometheus.
- Maslowski, R. (2020). De Sociale Staat van Nederland. Sociaal en Cultureel planbureau.
- McCrory Calarco, J. (2020). Avoiding Us versus Them: How Schools Dependence on Privileged “Helicopter” Parents Influences Enforcement of Rules. American Sociological Review, 85(2)
- McKinsey & Company. (2020). Een verstevigd fundament voor iedereen.
- McLoughlin, N., Tipper, S. P., & Over, H. (2017). Young children perceive less humanness in outgroup faces. Developmental Science, 21(2)
- van der Meer, T.,Wanders, F., Mulder, L., Ten Dam, G., & Van der Werfhorst, H. (2021). Democratische kernwaarden in het voortgezet onderwijs. Adolescentenpanel Democratische Kernwaarden en Schoolloopbanen. Universiteit van Amsterdam.
- Meijer, M. (2020). Opleidingsniveau ouders bepalender voor kind dan migratie-achtergrond. De Volkskrant.
- Mesman, J. (2019). Representatie en stereotypering van vrouwen en mannen in schoolboeken voor de brugklas. Universiteit Leiden.
- Miech, R, Hauser, R., M. (2001). Socioeconomic Status and Health at Midlife: A Comparison of Educational Attainment with Occupation-Based Indicators. Annals of Epidemology, 11 (2), 75-84.
- Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap. (2021). Wetwijziging vrijwillige ouderbijdrage 1 augustus 2021.
- Mischel, L. J., & Northcraft, G.B. (1997). “I think we can, I think we can…”: The role of efficacy beliefs in group and team effectiveness. Advances in Group Processes, 14, 177-197. JAI Press.
- Milkman, K.L., Akinola, M., & Chigh, D. (2012). What Happens Before? A Field Experiment Exploring How Pay and Representation Differentially Shape Bias on the Pathway into Organizations. Journal of Applied Psychology, 100(6)
- Moll, L.C., Amanti, D., Neff, D., & González, N. (1992). Funds of knowledge for teaching: Using a qualitative approach to connect homes and classrooms. Theory Practice, 31, 132–141.
- Movisie. (z.d) “Sociaal-culturele achtergrond - tools voor professionals”.
- Mullainathan, S., & Shafir, E. (2013). Schaarste. Hoe gebrek aan tijd en geld ons gedrag bepalen.
- Munniksma, A., Dijkstra, A. B., van der Veen, I., Ledoux, G., van de Werfhorst, H., & ten Dam, G. (2017). Burgerschap in het voortgezet onderwijs. Amsterdam University Press.
N
- Nederlands Jeugd Instituut. (2017). Onderzoek naar wachttijden en wachtlijsten in jeugdzorg en jeugdhulp
- Nederlands Jeugdinstituut. (2018). Transformeren én bezuinigen is slechte combinatie.
- Nederlands Jeugd Instituut. (2019). Het groeiende jeugdzorggebruik over twintig jaar. https://www.nji.nl/nl/Download-NJi/Publicatie-NJi/Het-groeiend-jeugdzorggebruik-Duiding-en-aanpak.pdf
- Nederlands Jeugdinstituut. (2020). Cijfers per onderwerp: Angst en Stemmingsproblemen.
- Nederlands Jeugdinstituut. (2020). Opgroeien en opvoeden in armoede: 3e herziene versie.
- Nationaal Regieorgaan Onderwijsonderzoek. (2021). Zes aandachtspunten voor samenwerking tussen onderwijs en jeugdhulp.
- Nederlands Jeugd Instituut (z.d.) Databank Effectieve Jeugdinterventies
- Neundorf, A. & Niemi, R.G. (2016). The Compensation Effect of Civic Education on Political Engagement: How Civic Classes Make Up for Missing Parental Socialization. Political Behavior, 38(4), 921-949
- Nevarez, C., Jouganotos, S.M. Wood, J.L. (2019). Benefits of Teacher Diversity: Leading Transformative Change. Journey of School Administration and Research Development, 4(1)
- Nieuwelink, H. (2018). Hoe ziet het burgerschapsonderwijs in Amsterdam eruit? Een onderzoek naar de opvattingen van leraren. Hogeschool van Amsterdam.
- Nieuwelink, H., Boogaard, M., Dijkstra, A.B., Kuiper, E., & Ledoux, G. (2016). Onderwijs in burgerschap: wat scholen kunnen doen. Lessen uit wetenschap en praktijk. Kohnstamm Instituut.
- Nieuwsuur. (2019). Taalachterstand voor het leven. Groeiende groep jongeren verlaat school laaggeletterd.
- Noble, K.G., Houston, S.M., Brito, N.H., Bartsch, H., Kan, E., Kuperman, J. Akshoomoff, N., Amaral, D.G., Bloss, C.S., Libiger, O., Schork, N.J., Murray, S.S., Casey, B.J., Chang, L., Ernst, T.M., Frazier, J.A., Gruen, J.R., Kennedy, D.N., Van Zijl, P., Mostofsky, S., Kaufmann, W.E., Kenet, T.,.... Sowel, R.E. (2015) Family income, parental education and brain structure in children and adolescents. Nat Neuroscience, 18, 773–778.
O
- OECD. (2019). PISA 2018 Results (Volume I): What Students Know and Can Do - Annex A8. OECD publishing. https://www.oecd-ilibrary.org/education/pisa-2018-results-volume-i_5f07c754-en
- OECD. (2020). Education at glance 2020. OECD Publishing.
- OECD (2020), TALIS 2018 Results (Volume II): Teachers and School Leaders as Valued Professionals, TALIS, OECD Publishing, Paris. https://doi.org/10.1787/19cf08df-en.
- Okonofua, J., & Eberhardt, J. (2015). Two strikes: Race and the disciplining of young students. Psychological Science, 26(5), 617–624.
- Olsthoorn, M., Herwijer, L., Merens, A., Muns, S., & Putman, L. (2020). Verwachte gevolgen van corona voor scholing, werk en armoede. Sociaal en Cultureel Planbureau.
- Onderwijs in Cijfers. (2019). Internationale prestaties (PISA).
- Onderwijsinspectie. (2021). Staat van het onderwijs.
- Onderwijsraad. (2020). Vooruitzien voor jongere generaties.
- Onderwijsraad. (2021). Later selecteren, beter differentiëren.
- Onderwijsraad. (2021). Tijd voor focus.
- Op den Kamp, H., Van Gyes, G., & Desmedt. E. (2007). Beroepsprofiel brugfiguur in het basisonderwijs. Katholieke Universiteit Leuven.
- Ouders en Onderwijs. (2019) Denk niet: help, daar heb je er weer een!
P
- PanelWizard Direct 0-meting i.o.v. SIRE (2020)
- Pascoe, J.M., Wood, D.L., Duffee, J.H., & Kuo, A. (2016), Mediators and adverse effects of child poverty in the United States. American academy of pediatrics, 137 (4), 1-17
- Peleman, B., Vandenbroeck, M., & van Avermaet, P. (2019). Early learning opportunities for children at risk of social exclusion. Opening the black box of preschool practice. European Early Childhood Education Research Journal.
- van der Pluijm, M.S. (2019). Thuis in taal: zeven stappen voor leraren om samen met álle ouders een taalrijke omgeving te bieden aan jonge kinderen. Hogeschool van Rotterdam.
- Pol, L. van der & Tunali, T. (2021). Scholen lokken jonge docenten te vroeg weg uit lerarenopleiding. Investico.
- Ponds, R., Van Ham, M,. & Marlet, G. (2016). Verschillen, ongelijkheid en segregatie: literatuurstudie.
- PO-raad. (2021). Onderwijsachtersanden.
- ProDemos. (2018). “Democratische waarden onder druk? Verslag college Tom van der Meer.”
R
- Rijksoverheid. (2019). Werkdruk leraren basisonderwijs verminderen.
- Rinnooy Kan, W.F., März, V., Volman, M.L.L., & Dijkstra, A.B. (2021) Learning from, through and about differences: A multiple case study on schools as practice grounds for citizenship (Working paper). Social Sciences, 10(6)
- Rinnooy-Kan, W.F. (2020). Persoonlijke communicatie.
- Ros, B., van Gelderen, A., De Glopper, K., & van Steensel, R. (2021). Leer ze lezen: praktische inzichten voor leraren uit het basisonderwijs. Didactief onderzoek.
- Rosenthal, R. & L. Jacobsen. (1968) Pygmalion in the classroom: teacher expectation and pupils’ intellectual development. Holt; Rinehart and Winston
- RTL Nieuws. (2018). Jongeren steeds meer last van schoolstress, ouders vaker de oorzaak.
- RTL Nieuws. (2020). Baankansen gigantisch na hoger onderwijs: bijna iedereen aan het werk.
- RTL nieuws. (2020) Duizenden ouders klagen over te laag schooladvies: ‘zelfs cadeautjes voor leraar.'
- RTL Nieuws. (2020). Kind van arme ouders vaker onderschat door leerkracht.
S
- Sandel, M. (2021). De tirannie van de verdienste.
- Schakel, W., & Van der Pas, D. (2020). Degrees of influence: Educational inequality in policy representation. European Journal of Political Research, 60(2)
- Schoolleidersregister PO. (2020). Beroepsstandaard Schoolleiders PO.
- Silfhout, G. van. (2014). Fun to read or easy to understand ? Establishing effective text features for educational texts on the basis of processing and comprehension research.
- Sippit, A. (2015) Job applicants with ethnic minority sounding names are less likely to be called for interview. Fullfact.
- Slavin, J. (2018). John Hattie is Wrong. [Blog post].
- Smits, A. & van Koeven, E. (z.d.) Goed taalonderwijs biedt kansen aan alle leerlingen.
- Sterk, A. (2022) Factcheck: in Nederland zijn er meer ceo’s die Peter dan ceo’s die vrouw zijn. NRC.
- Stichting LeerKRACHT (z.d.). Drie jaar onderzoek laat zien: LeerKRACHT leidt tot een lerende cultuur en sterkere leraren.
- Stichting LeerKRACHT. (z.d). Verbetercultuur.
- Stichting LeerKRACHT. (z.d.). LeerKRACHT: de stap-voor-stap aanpak naar beter onderwijs.
- Stichting Lezen (2017). Leesbevordering in gezinnen met weinig leescultuur. Over het hoe en waarom van het betrekken van laagopgeleide en laaggeletterde ouders bij de leesopvoeding. Stichting Lezen.
- Stichting Lezen & Schrijven (2020). Factsheet Laaggeletterdheid in Nederland.
- Stoep, J. (2008). Opportunities for early literacy development: evidence for home and school support. Radboud Universiteit.
T
- Tajfel, H. (1972). La categorization sociale. In S. Moscovici (ed.), Introduction à la Psychologie Sociale. Larousse.
- 't Gilde, J. & Volman, M. (2020). Buitenschoolse kennis maakt je les rijker. Didactief Onderzoek.
- Timmermans, A., Kuyper, H., & van der Werf, G. (2012). Schooladviezen en onderwijsloopbanen. Voorkomen, risicofactoren en gevolgen van onder-en overadvisering
U
- Unicef. (2020). Hoe staat het met stress en druk bij jongeren in Nederland?
- Universiteit Utrecht (z.d.). “Wat is differentiëren?”
V
- Veerman, F., van der Drift, M., Maas, I. (2017). Cultureel startkapitaal, een blijvend voordeel? Een onderzoek naar de invloed van cultureel startkapitaal op beroepsstatus. Mens & maatschappij, 92(2)
- Vink, A. (2018). Arme en rijke kinderen zitten steeds minder vaak bij elkaar in de klas (en daar is wat aan de te doen). De Correspondent.
- Vink, A. (2019). Nederlandse leerlingen hebben een leesprobleem, op zoek naar beter taalonderwijs. Vrij Nederland.
- Visser, J. (2016). Wat in het klaslokaal gebeurt, blijft in het klaslokaal. En dat is gek. De Correspondent.
- Visser, J. (2020). Deze socioloog onderzocht het effect van de schoolsluiting op gelijke kansen in het onderwijs. De Correspondent.
- Vissers, P. (2017). Sommen stampen terug van weggeweest. Trouw.
- Voedselbanken.nl (2021). Feiten en cijfers.
- de Volkskrant. (2019). Haga Lyceum vroeg koning in brief om ‘hetze’ tegen de school te laten stoppen.
- Voerman., L & Faber, F. (2020). Didactisch coachen II. Verdieping en Implementatie. Faber&Voerman.
- Voerman., L., P.C. Meijer, F.A.J. Korthagen. & Simons, R.J. (2012). Types and frequencies of feedback interventions in classroom secondary education. Teaching and Teacher Education, 28
- VO-raad. (2016). Ongelijke kansen zijn in strijd met fundamentele uitgangspunten van het onderwijs.
- VO-raad. (2020). Vrijwillige ouderbijdrage.
- VO Raad. (2020). “Update wetswijziging Verduidelijking burgerschap in het funderend onderwijs.”
- de Vos, E. (2018). Prestatiedruk in het onderwijs belast kinderen én ouders. De Groene Amsterdammer.
- de Vries, P. (2021). Ouders als buddy voor elkaar.
- de Vries, P. (2021). Persoonlijke communicatie.
W
- Watson, T., & McLanahan, S. (2011). Marriage meets the Joneses: Relative income, identity, and marital status. Journal of Human Resources., 46, 482–517
- Weininger, E.B., & Lareau, A. (2003). Translating Bourdieu into the American context: the question of social class and family-school relations. Poetics, 31(6)
- Wet op het primair onderwijs, artikel 8, lid 3.
- Wiegman, M. (2019). Strijd om Cornelius Haga Lyceum steeds bitterder. Het Parool.
- Wier, M. (2016). Dialectspreker verdient minder. Trouw.
- Wikistatistiek. (2019). Meta-analyse. Wikistatistiek.
- Wilkinson, R. & Pickett, K. (2009). The Spirit Level: Why More Equal Societies Always do Better. Penguin Books.
- Wij-leren.nl (z.d). Scaffolding.
- Wij-leren.nl (z.d.). Vrijheid van onderwijs.
- de Wit, M. (2015). Het profiel van de Nederlandse onderwijsleider. CBE.
- WOMEN inc (z.d.) Stereotypering in schoolboeken.
Y
- van Yperen, T., van der Maat, A., & Prakken, J. (2019). Het groeiend jeugdzorggebruik. Duiding en aanpak. Nederlands Jeugdinstituut.
Z
- Zirkel, S. (2002). Is there a place for me? Role models and academic identity among white students. Role models and academic identity among white student and students of color. Teachers college record, 104(2), 537-376